Wil jij weten wat mijn valkuilen waren?

Communiceren doen we allemaal, bewust dan wel onbewust. Voor ondernemers echter is communiceren van levensbelang, voor een goede relaties met je klanten en toeleveranciers. Maar ook voor tevreden klanten, goedlopende projecten en een positieve werksfeer. En dan heb ik het vooral over bewust communiceren!

Maar hoe doe je dat? En hoe doe je dat op een manier die bij je past én die je helpt je doelen te realiseren? Hoe kan communicatie bijdragen aan betere relaties, succesvolle projecten en meer winst? Verderop in dit artikel licht ik vijf tipjes van de sluier op!

Doel en strategie

Ik heb ervaren dat dit haalbaar is zodra je doelen stelt daaraan een strategie koppelt. Een strategie die past bij je doelen, je bedrijf, jezelf en je klanten. Dat geeft helderheid, zodat je ermee effectief aan de slag kunt.

Hoe heb ik dat zelf gedaan? Nou, ik ben door schade en schande wijs geworden. Taal is voor mij altijd iets prettigs geweest, maar tot een jaar of drie geleden gebruikte ik dat op een beperkte manier. Zo beperkt, dat ik daar niet veel klanten mee won. Toen ik eenmaal begreep dat er zoveel meer mogelijk is met taal en communicatie, kreeg ik de smaak te pakken.

Eerst een doel stellen: wat wil ik bereiken met mijn communicatie? Plat gezegd was dat voor mij drie jaar geleden: het aantal klanten verdubbelen.

Dat bracht me op ideeën over hoe ik dat ging doen. Wat voor klanten wilde ik dan? Waar vond ik die? Wat wilden dat type klant van mij? Mijn antwoord op die vragen hebben mij geleid naar – weliswaar geen verdubbeling van klanten – maar welk een verdubbeling van mijn omzet. Dat was het eerste jaar. Het jaar daarna heeft het geleid tot een verandering van koers. Binnenkort komt er over die koersverandering een blog! Tot dan houd ik dat nog even voor mij 🙂 Ook heb ik geleerd wat er niet werkt en dat zijn die vijf tipjes van de sluier die ik voor jullie hier ga oplichten:

Valkuil 1 – tactiek versus strategie

Ik was te vaak bezig met tactieken. Een leuk idee voor nieuwe klanten, een nieuw product, ineens Twitter-berichten gaan publiceren, een Pinterest-account openen. Allemaal heel zinvol! Maar als het bij tactieken blijf, mis je de rode draad. Die rode draad is de strategie, die moet je dus echt eerst uitwerken. Daarna komt er een logica (voor je doelgroep) in de tactieken, omdat er op die manier een verband ontstaat. De losse berichten vormen dan een verhaal. En voor een verhaal hebben mensen aandacht, voor losse berichten niet.

Valkuil 2 – alles zelf

Ik deed alles zelf. Dat betekende ook dat ik alles zelf bedacht, te weinig met anderen overlegde over andere mogelijkheden en me niet genoeg inleefde in wat mijn klanten nodig hadden. En dat ik ook chronisch tijdgebrek had. Daar heb ik gelukkig van geleerd. Ik heb nu een team van mensen om mij heen die mij kunnen helpen, vooral met dingen waarin zij veel beter zijn dan ik, zoals mijn WordPress site beheren, mijn financiën

Valkuil 3 – teveel tegelijk

Waar sommige mensen het best lastig vinden om met nieuwe ideeën te komen, heb ik nooit tekort aan ideeën. Ook niet aan enthousiasme. Mijn grote valkuil is daarom dat ik teveel tegelijk doe, teveel projecten heb lopen. Tegenwoordig kan ik wel vaak ‘nee’ zeggen, maar nog niet vaak genoeg tegen mijn eigen ideeën en projecten. Dit betekent een vertroebeling van mijn communicatie naar prospects en klanten. Wat doe ik nou eigenlijk precies? Waar ben ik nu eigenlijk in gespecialiseerd! Het valt me niet gemakkelijk, maar daar ben ik nu wel erg mee aan de slag gegaan. Minder is meer! Project voor project, stap voor stap.

Valkuil 4 – geen feedback vragen

Toen ik nog zo druk in de weer was met valkuilen 1 tot en met 3 had ik ook geen aandacht voor feedback. Als ik mijn klanten, prospects en leveranciers om feedback zou hebben gevraagd, had me dat waarschijnlijk veel tijd en moeite gescheeld. En had ik mijn klanten gelukkiger kunnen maken, beter kunnen helpen en ook meer rendement kunnen bieden en halen. Nu heb ik een systeem voor het vragen van feedback: simpel en effectief. Periodiek vraag ik om een rapportcijfer tussen 1 en 10 over een aspect van mijn dienstverlening. En ik vraag hoe ik in de toekomst van dat rapportcijfer een tien kan maken. Laagdrempelig, gemakkelijk en heel effectief!

Valkuil 5 – vanuit mezelf communiceren

Ik deed het niet bewust, maar ik heb lang lopen ‘uitzenden’. Goed bedoeld, ik weet dat ik veel te bieden heb. Maar heb me leren af te vragen wat mijn klanten nu graag willen van wat ik te bieden heb. Dat weet ik niet! Dat weten zij zelf! Ik wil dit krachtige inzicht binnen mijn eigen bedrijf verder uitbouwen: altijd navragen waar prospects en klanten behoefte aan hebben, vragen wat ze missen, wat er beter kan en hoe ik ze verder en beter kan helpen!

Zo, dit waren de vijf belangrijkste valkuilen die effectieve communicatie in de weg kunnen zitten. Doe je voordeel dus met mijn valkuilen. Trap er niet in!

Ik hoop dat je dit artikel met plezier hebt gelezen en nog meer hoop ik dat het jou ook inzichten heeft gebracht waar je echt iets aan hebt. Als je nog vragen hebt, stel die dan gerust. Daar kunnen we allemaal van leren!