Laat sociale media voor jou werken!

Om sociale media voor je te laten werken, heb ik in  mijn vorige blogartikel beschreven wat het belang is van een goede strategie en dat de kwaliteit van de strategie bepalend is voor de effectiviteit van hoe jij sociale media inzet voor meer winst, meer klanten en meer bekendheid.

Na het uitwerken van jouw unieke strategie kan het totaalconcept voor sociale media worden uitgewerkt, ingevuld en geïmplementeerd. En het leuke is: je hoeft het niet allemaal zelf te doen. Je kunt ervoor kiezen om sociale media voor jou te laten werken. Dat klinkt simpel. En dat is het ook. Zolang je er een systeem voor gebruikt. Het systeem dat ik heb ontwikkeld en actief gebruik heb ik zelfs een naam gegeven: MEDIA.

Die naam is niet zomaar ontstaan, die naam staat voor 5 stappen die mijn strategie voor grenzeloze sociale mediacampagnes tot een succes maakt. En ja, ik ga deze vijf stappen hier met jullie delen. Sterker nog, hier ga ik de komende vijf blogartikelen aan wijden, omdat het voor mij belangrijk is deze kennis te delen. Waarom? Omdat ik iedereen meer succes gun met sociale media. Wat dat succes inhoudt, bepaal jij zelf. Maar als je minder tijd wilt besteden besteden aan sociale media, meer omzet, klanten of winst wilt halen met behulp van sociale media, wilt kunnen meten wat sociale media jou oplevert of iemand anders wilt kunnen vertellen hoe zij jou het werk aan sociale media uit  handen kunnen nemen zodat het je helemaal geen tijd meer kost, lees dan vooral verder!

MEDIA is een totaalconcept in vijf stappen. Met MEDIA gaan we met het doel dat staat beschreven in de strategie aan de slag met een aantal elementen die leiden tot het gewenste succes. In formulevorm ziet dit er zo uit: strategie + MEDIA = succes

 

Hoe gaat dat dan in zijn werk?

MEDIA staat voor:

Model

Elementen

Details

Implementatie

Analyse

 

  • Op basis van je strategie bepaal je de campagnes die je wilt voeren in de sociale media. Dit vormt je Model.
  • Vervolgens creëer je de Elementen door de campagnes stuk voor stuk te beschrijven.
  • Met duidelijke campagnes en bijbehorende campagnedoelen kun je berichten schrijven: nu heb je de Details.
  • Nu gebruik je de campagneformule uit de strategie voor het opstellen van een publicatierooster voor de berichten en het automatisch publiceren via online software: de Implementatie
  • Het effect van de campagne wordt gemeten en bekeken en zo kan het model eventueel worden aangepast voor de volgende campagne: de Analyse.

Dit is MEDIA in een noten dop. Het mooie van het systeem is dat elk van de stappen kan worden uitbesteed aan iemand anders. Je hoeft dus niet alles zelf te doen als je dat niet wilt. Je houdt wel overzicht, je krijgt wel inzicht en kan genieten van de successen, zonder dat sociale media jouw leven overheerst. Is dat geen geweldig concept?

De komende weken schrijf ik de artikelen voor elk van de vijf stappen. Helder en overzichtelijk. Zodat je kunt bepalen wat je zelf wilt doen en wat niet.

Geef hieronder in het commentaarveld aan welke obstakels jij tegenkomt in het gebruik van sociale media! Dan kan ik daar ook rekening mee houden!