Hoe ziet jouw ideale model er uit?

sm-model

Het is de bedoeling dat je per stap kunt kiezen:

  • hoe jij de stap vormgeeft voor jouw sociale media
  • welke stap je wilt uitbesteden
  • welke stap je graag zelf gaat zetten

Het einddoel blijft dat sociale media voor jou moet werken en niet andersom!

MEDIA staat voor:

Model

Elementen

Details

Implementatie

Analyse

In dit artikel geef ik je een overzicht van de voor Model

Waarom is het slim om een model te gebruiken, vraag je je misschien af? Hoe gaat dit jou helpen? Dit zijn een paar voordelen op een rijtje:

  • je kunt het model precies inrichten zoals jij dat wilt
  • je hoeft het maar één keer te bedenken en keer op keer gebruiken
  • het bespaart tijd
  • je kunt zo niets over het hoofd zien
  • het biedt de kans om taken uit te besteden

Op basis van je strategie bepaal je de campagnes die je wilt voeren in de sociale media. Dit vormt je Model.

De vraag hierbij is hoe het model eruit ziet dat jij wilt gebruiken?

Stel je bent een producent van dakpannen en je wilt sociale media strategisch inzetten voor meer omzet en meer klanten. Je weet wie jouw potentiële opdrachtgevers zijn, waar zij behoefte aan hebben en via welke kanalen je ze kunt bereiken. De soort campagnes die je zou kunnen inzetten zijn:

  • informatieve (bijv. informeren over duurzaamheidsaspecten van dakpannen)
  • promotionele (bijv. speciale voorjaarsactie van bepaalde producten)
  • adviserende (bijv. tips voor het gebruik van dakpannen)
  • merkgerichte (bijv. aanbevelingen van tevreden klanten)

Van elk van deze campagnes bepaal je ook via welke kanalen je deze wilt publiceren. Op Twitter, of misschien juist niet. Op LinkedIn naar je contacten of juist in groepen. Je kunt het precies inrichten zoals jij dat wilt.

Bovenstaand voorbeeld levert je een eenvoudig en effectief overzicht van jouw eigen model dat je steeds kunt blijven gebruiken.

Misschien denk je nu “dit is wel heel simpel”?. Ja, dat is het ook. Dit systeem is zo effectief omdat het is gebaseerd op de kracht van d eenvoud. Dat was ook de bedoeling: sociale media voor jou laten werken. Zonder veel tijd, zonder veel stress, zonder veel moeite!

De volgende stap is die van Elementen. Je gaat dan de elementen creëren door elk van de campagnes uit jouw model te gaan beschrijven. Dit wordt ook een eenvoudig en snel uit te voeren actie, die ik het volgende artikel ga uitleggen.

En nu?

En nu kun je aan de slag! Bepaal uit welke campagnes jouw model bestaat. En kies de bijbehorende kanalen. Denk ook vast na of je dit zelf wilt doen of dat je iemand kent die je dit graag voor jou wilt laten doen!

 

Heb je vragen over mogelijke soorten campagnes of over waar jouw klanten te vinden zijn op de sociale mediasnelweg, stel ze dan hier! Wie weet hoe snel je een goed antwoord  krijgt? Zo snel kan sociale media voor jou werken!