7 tips voor grenzeloze sociale-mediacampagnes

Het fenomeen Sociale Media is niet meer weg te denken uit ons leven en zeker niet uit de ondernemerswereld. De opbrengst van het zakelijk deelnemen aan sociale-mediaplatforms is recht evenredig met de kwaliteit van de strategie die je hiervoor inzet. En dit is bij veel ondernemers en bedrijven niet bekend. Ook hardnekkig is de mythe dat deelnemen aan sociale media tijdrovend is. Met de juiste strategie hoeft dit namelijk helemaal niet zo te zijn.

Wil jij meer opbrengst uit jouw deelname op de sociale mediasnelweg?

  • Zou jij een effectieve strategie willen hebben?
  • Kan jij meer interactie gebruiken op Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+ ?

Zorg dan dat je een goed werkende sociale mediastrategie hebt die bij jou en je klanten past!

Ik ben er gaandeweg achter gekomen dat zo’n strategie gesystematiseerd kan worden. En dat is precies wat ik heb gedaan. Voor mijn eigen bedrijf, voor twee samenwerkingsverbanden, voor eerst één andere ondernemer en inmiddels ook voor meerdere klanten.

Ik hoor wel eens dat een mens pas kan leren vermenigvuldigen als hij weet hoe hij moet delen. Dat delen loont, weet ik al heel lang. En als je vaker een blogartikel van mij hebt gelezen dan heb je ook zelf ervaren dat ik graag kennis, tips en strategieën deel. En dit kun jij ook! En niet alleen dat: je kunt het ook voor jou laten werken!

Het allerbelangrijkste is doelgericht werken. Beschrijf voor jezelf eerst wie jouw doelgroep is. Wie zijn jouw ideale klanten? Hoe zien die er uit? Waar vind je ze online? Welke taal spreken ze? Waar worden ze gelukkig van, waar hebben ze interesse in, wat is hun achtergrond en wat inspireert ze?

Zodra je dat in kaart hebt, wordt het al snel duidelijk aan welke kaders jouw strategie zou moeten voldoen.

Waar moet je aan denken bij een internationale sociale mediastrategie?

Internationaal betekent dit dat land, doelgroep en gewenste uitkomst de sleutelfactoren zijn. Die sleutelfactoren verschillen per land en zullen de strategie per land beïnvloeden. Dit is met een systematische aanpak heel goed te verwerken in één sociale mediastrategie, bestaande uit twee delen. Eén gemeenschappelijk deel voor alle landen, en één uniek deel per land. Simpel en effectief. Aan de hand van doelgerichte vragenlijsten komen alle facetten boven tafel en is je strategie voor sociale media ineens grensoverschrijdend.

 

Sta je te popelen om alvast constructief aan de slag te gaan met jouw eigen strategie?

Dan heb ik hier mijn top tips voor grenzeloos sociale media per land:

TIP 1 – Bepaal je primaire doelgroep en beschrijf deze zo gedetailleerd mogelijk

TIP 2 – Zoek uit hoe deze doelgroep aangesproken wil worden

TIP 3 – Zoek uit op welke sociale-mediakanalen jouw doelgroep actief is

TIP 4 – Systematiseer het doorverwijzen via alle gebruikte sociale-mediakanalen

TIP 5 – Publiceer een mix van promotieberichten, waardeberichten en brandingsberichten

TIP 6 – Gebruik een campagneformule voor een doelgericht publicatierooster

TIP 7 – Schrijf berichten in de moedertaal van je doelgroep

 

Begin nu! Gebruik deze tips als een stappenplan.